19 nov. 2011

Een slapende kat vangt geen rat

Deze week heb ik niet zoveel geschreven maar ben ik wel de middeleeuwen in gedoken voor onderzoek. In mijn nieuwe verhaal, spelen ratten een bepaalde rol. Ik weet eigenlijk heel weinig over ratten al hebbben we hier in de buurt wel een rattenplaag gehad.
Hoe dacht de middeleeuwer over ratten? Wat deden ze om ratten te verjagen? Al onderzoekend ontdekte ik een heleboel feitjes die voor mij onbekend waren. Niet alleen dat ratten overal zaten, in de kelder, in de keuken, niet alleen dat ze van het eten snoepten en ziektes verspreidden maar ik las ook het lugubere feit dat ratten in die tijd als martelmethode gebruikt werden. Wat een verhalen. Om van te griezelen.

Doordat katten in de veertiende eeuw werden doodgeknuppeld, in verband met hekserij, namen de ratten in aantal toe. Er werd minder op hen gejaagd. Kunnen katten ratten vangen? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen. Of waren de middeleeuwse katten groter dan die van nu?


Volgende week doe ik onderzoek naar 'brand in de middeleeuwen.'

9 opmerkingen:

  1. Katten kunnen ratten vangen hoor ;) Je hebt hele grote ratten, maar er zijn ook echt kleinere. Snelheid is ook het probleem niet. Katten vangen ook enorme duiven bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Janneke11/19/2011

    Onze kat heeft ons op een kwade nacht verblijd met een rat op de slaapkamer. Dus: ja, katten kunnen dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onze katten vangen gelukkig alleen muizen. De ratten vangen we zelf, nu het nat en koud wordt komen ze weer de schuren binnen. Slimme beesten hoor!!!
    Dat martelverhaal ken ik......die waarbij de rat maar één uitweg kan vinden.....(we houden het maar netjes op het www).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb het niet zo op ratten, brrr. En volgens mij houden de meeste katten het bij muizen. maar dat komt misschien omdat onze katten in NL er geciviliseerd zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Katten vangen zeker ratten. Vooral jonge ratten. En of ze ze ook opvreten, dat weet mijn Farmer niet, muizen wel.
    Zelfs hondjes zo groot als een kat, kunnen ratten vangen als de beste - doordat ze zo klein zijn wurmen ze zich sneller ergens doorheen en kunnen de ratten en muizen dus beter en langer achtervolgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wie weet wat zo,n kat mee naar huis brengt muizen en mollen .Maar wat ze ook mee brengen ziet er meestal niet zo smakelijk.
    Groetjes Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als katten honger hebben gaan ze vanzelf prooien vangen, dus ook ratten. Als ratten in overvloed aanwezig zijn is het natuurlijk ook makkelijker er eentje te pakken. In de Middeleeuwen werden ratten als gewoon beschouwd en werd er door de mens niet veel tegen gedaan. Dit heeft er toe gelijd dat de Pest, die overgerbracht kon worden van een besmet gastheer naar een andere, over de rug van de rattenpopulaties verspreidde onder de mensheid. Door de nauwe samenleving tussen de mens en de rat verspreidde de rat zich over de handelsroutes (schepen, handelswegen, ect) en zo verspreidde de dodelijke ziekte zich razend snel. Bijna 2/3 van de europese bevolking heeft deze pandemie niet kunnen overleven.
    Echter nadat de pandemie verdwenen was, waren er zo weinig mensen in europa aanwezig dat er behoefde was aan werktuigen voor het werken op het land, omdat er geen werknemers meer te krijgen waren. Zo ontstonden in razend tempo uitvindingen die ertoe gezorgd hebben dat het volk zich heeft kunnen ontwikkelen tot wat we nu zijn.

    :) Aan elk nadeel zit een voordeel zullen we maar zeggen... anders zaten we nu nog in de middeleeuwen vast kwa kennis.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Over die martelmethodes gesproken: Had vast iets te maken met een emmer met ratten die aan de onderkant werd verhit... waar je met je bloote kont op moest zitten?? (find your way out!)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. *Bacterie wordt door de vlo overgebracht van besmette gastheer naar de andere

    :) was weggevallen las ik in mn eerste reactie... sorry

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks, ik kom ook op jouw blog kijken vandaag of morgen! Tot dan.