17 mrt. 2016

Brainstorm je mee?

Ik weet het, ik weet. Ik heb gezegd dat ik nooit meer een puberboek zou schrijven. In mijn hoofd was ik al begonnen met een roman voor volwassenen. Maar ... toen ik dit mailtje kreeg van mijn uitgever ben ik van gedachten veranderd.
We zijn eigenlijk heel gecharmeerd van de manier waarop je dit 'tienerverhaal' hebt gedaan. Het is niet de sfeer van lachen, grappen, giechelen, jongens, enz. zoals andere tienerboeken wel zijn. Jij bent sterk in het neerzetten van een tienermeisje met een probleem. Zie je misschien kans om eens te brainstormen over mogelijkheden voor een young-adultverhaal waarbij een bepaald (herkenbaar) probleem wordt beschreven en ontworsteld?

 
Ik verzamel thema's
Ik ben aan het brainstormen geslagen. Ik verzamel een aantal thema's. Misschien  vormt er zich dan vanzelf een soort hoofdlijn in mijn gedachten. Ik zou ook kunnen kiezen voor twee opmerkelijke personages. Maar goed, dan moet er alsnog een thema zijn om over te schrijven. Dat is het belangrijkste: het thema.
 
Brainstorm je mee?

12 opmerkingen:

  1. thema, liefde, autisme, seksualiteit daarbij denk ik aan homo, hetro wat God vind. Geen idee of je dit bedoelt maar ik merk dat voor mijn kinderen boeken over geloof en autisme een gebrek aan is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goede thema's die Eve noemt. Ik denk ook aan het buiten de groep vallen, anorexia, een geheime internetrelatie, het altijd online zijn, verslaving (aan weet ik wat allemaal), depressiviteit enz. Er zijn zoveel thema's om over te schrijven. Dat wordt nog moeilijk om te kiezen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wow, wat een compliment! gefeliciteerd en heel veel succes! (als gelovige tussen niet-gelovigen is ook nog wat misschien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat vind ik ook een hele mooie èn belangrijke.. het is voor veel tieners zo'n onbekend terrein..

      Verwijderen
  4. Wat leuk,dat je puberboek zo goed gewaardeerd wordt.
    Je zou b.v. een boek kunnen maken over een vlogger en wat dat met iemand doet.Het is een modern thema.
    In ieder geval succes met het brainstormen.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk Aritha en wat een compliment voor je schrijven! Ik zou zeggen, vraag in elk geval je kidneren eens.... maar andere ideeën die me te binnen schieten: labels plakken en diagnoses (ik ben ipv ik heb), angst voor de toekomst, identiteit, eenzaamheid, keuzes maken (school, opleiding, werk), waarheid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah já zeg, ik ben ipv ik heb, ook een hele mooie in de wereld waarin we leven.. En keuzes maken en waarheid spreken mij ook enorm aan als thema's voor je doelgroep..

      Wel een compliment joh, dat je boek zo gewaardeerd wordt! Dank God voor je talent, èn geniet ervan, samen met Hem!

      Lieve groet
      (lang geleden hè;)

      Verwijderen
  6. Marita3/18/2016

    Heey!
    Super, ik zit al te wachten op het boek ;)
    Leuk dat je misschien weer tienerboeken gaat schrijven! Extra leesvoer ;P
    Ik zit hier heel hard te hersenkraken op thema's...
    Er zijn er hierboven al zoveel genoemd!
    Misschien iets over liefdesverdriet of over een hechte vriendschap die stuk loopt...
    Tieners met geldproblemen, tieners met ouders die verslaafd zijn, of tieners die zelf verslaafd zijn...
    Veel succesjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat mooi om deze waardering te ontvangen. Onderwerpen zou je zoveel kanten op kunnen:

    Tiener/puber waarvan één ouder overleden is.
    Faalangst
    Prestatiedruk (op school maar ook in de maatschappij)
    Minderwaardigheidscomplex
    Studie/beroepskeuze

    Suc6 bij het kiezen van een thema en natuurlijk heel veel plezier in je schrijfproces gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk voor je! Ik kan zo niets toevoegen aan de andere reacties. Succes met kiezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Anoniem3/21/2016

    Wat mooi voor je Aritha. Nog een onderwerp: Tienermoeder, in de steek gelaten tijdens de zwangerschap. De impact die het heeft in het gezin, op school en de relatie die ze krijgt als haar kind een paar jaar is. Succes met het maken van een keuze. Bovenal Gods zegen op je schrijverij. Een goed boek lezen kan soms zo'n grote impact hebben op een tiener of jong volwassene. Groeten Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooi compliment! Gaaf hoor. Er zijn al veel thema's genoemd en ik denk dat geloof er zeker eentje kan zijn. Ik heb er nog eentje, de worsteling van een young-adult met hoe je je gescheiden tevreden houdt; ga je op je 17e/18e nog steeds 1 x in de 2 weken naar je vader/moeder, terwijl er ook vrienden/studie/bijbaantje/eerste of tweede liefde om de hoek komt kijken. En hoe doe je dat dan, zonder je ouders maar misschien ook jezelf teleur te stellen.
    Ik wens je in ieder geval heel veel succes met het kiezen en schrijven en natuurlijk een mooie Pasen!

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks, ik kom ook op jouw blog kijken vandaag of morgen! Tot dan.